ISA : Ikut Suka Aku!

Sabtu, Jun 20, 2009

I Hate Windows, I Prefer Open Source!

Salam guys,

Malam ini aku rasa tak banyak cerita yang hendak di hebahkan. Cuma aku ingin berkongsi sedikit sebanyak mengenai Sistem Operasi (OS). Misi aku (dan you all sekalilah yang guna Vista) kali ini adalah berkenaan dengan OS Windows Vista SP2 Ultimate.

Oleh kerana laptopku HP, DV3000 series memerlukan Vista sebagai penggerak perkakasannya, ia telah didatangi dengan Windows Vista Home Edition sebagai OS tersedia dari kilang. Setelah beberapa minggu selepas membelinya, Vista SP1 telah terbit, aku dengan mudahnya melanggar akta-akta tertentu, memasang Windows Vista Ultimate SP1. Crack, Patch, done!

Aku dapat menggunakan Windows ini dengan lancar sekali, update windows, main game, menggunakan alatan pejabat, semuanya tiada masalah. Namun entah bagaimana aku rasakan Windows Vista tidak serasi dengan citarasaku, membuatkan fikiran, penglihatan aku serabut apabila menggunakan Vista. Terus emosi terganggu apabila menggunakan sesuatu di dalam keadaan yang sangat terpaksa.

Aku harus kembali kepada yang asal, iaitu Windows XP. Walaupun aku agak boring dengan tema Luna, namun tema Energy dari Windows XP Media Center Edition telah cukup memberi paparan yang 'bertenaga'. Biar pun tiada effect euro glass, dreamscenes, sidebar, readyboost, tetapi tema Energy telah cukup memberi semangat kepadaku untuk terus kekal dengan Windows XP.

Harapan musnah, kerana web HP, tidak lagi membekal driver Windows XP sepenuhnya. Ada 2 peranti tidak diketahui nama & model, di dalam samar-samar aku telah berkali-kali mencari & memasang driver yang dikatakan sama seperti hardware di dalam laptop ini namun banyak mempunyai ralat; hardware berfungsi tidak stabil. Mungkin aku belum dijodohkan untuk berjumpa dengan driver yang sepatutnya, herherher...

Aku telah mengambil keputusan untuk memasang Vista kembali, terus menjadikannya sebagai backup OS. Kenapa? Aku berhijrah kepada dunia Open Source! Aku cuba menggunakan Ubuntu. Alhamdulillah sedikit demi sedikit ia memberi kesan untuk explorer benda yang belum pernah aku masuk sebelum ini. Rupa-rupanya aku dah jatuh hati pada Ubuntu. Dah lama juga aku tak sentuh Windows Vista yang aku pasang semula dahulu.

Beberapa minggu lalu aku mendapati Windows Vista sudah menerbitkan sebuah lagi Service Pack yang terbaru iaitu, Windows Vista with Service Pack 2. Wah.. aku ni suka up-to-date, maka dengan lajunya aku memindah turun Windows Vista Ultimate SP2. Agak ketinggalan kerana SP2 terbit pada 28 April, dan aku baru hendak download OS ini pada bulan June. Sebenarnya, sejak kehadiran Linux di dalam hidup aku, aku tidak lagi mengikuti perkembangan dunia Windows..!

Setelah selesai memindah turun Vista Ultimate SP2, aku menguji OS ini terlebih dahulu, menggunakan perisian mesin maya (VMWare). Selepas install, crack, patch, done..! Sungguh seronott sekali. Napa? Sebab kalau kita download software (yang bukan freeware) dari Microsuck ehhh silap... Microsoft, mesti nak kena crack, cari pacth, serial number, dan perasaan gembira tu datang bila software yang di crack tadi berjaya.

Tanpa perasaan ragu aku terus membuat clean install Windows Vista Ultimate SP2 kepada laptop. Setelah selesai install, seperti biasa aku menjalankan proses crack menggunakan loader tertentu, antaranya loader 4.1 dan 4.0. Apa yang lebih terkejut kali ini, aku tidak berjaya mengaktifkan windows ini. Ah! sudah.. Tanpa berputus asa, aku surf mencari crack, serial number, kaedah-kaedah tertentu bagi membolehkan windows ini aktif. Nasib tidak menyebelahi aku kali ni nampaknya. Windows Vista SP2 agak sukar di crack!.

Tapi napa di virtual machine boleh crack elok je..? Mungkin sebab perkakasan maya tidak sama dengan perkakasan sebenar. So buat masa ni, aku hanya kembali menggunakan Jaunty Jacklope dan membiarkan Vista Ultimate SP2 begitu saja (driver pun aku tak install).

Kepada pembaca, berhati-hati kalau u all nak upgrade sesuatu, pastikan backup semua hasil kerja anda. Buat apa susah-susah, mari berpindah ke open source..! Dan sekarang u all dah tahu kan misinya? Mencari loader untuk crack Vista dengan jayanya... herherher...

unitedpotsmokers2009

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home