ISA : Ikut Suka Aku!

Ahad, Mac 05, 2006

KGB Archiver

sawedikhap.

kgb archiver adalah perisian untuk compress sesebuah fail supaya menjadi kecik. terima kasih kepada mikicun kerana memperkenalkan perisian ini. bayangkan installer microsoft office 2006 BETA dicompress hanya bersaiz 2Mb.

Presenting 1st time 2Mb Office 2006 Beta. The Entire files are Extremely compressed using KGB Archiver,

Note:- U must have office 2003 Or any previoud release Uninstalled to install this...otherwise this wont work!!


The extraction time depends entirely on your hardware and setting of priority for extraction . Average time extracting the files on a p4 3.2 ghz system with 1 gig of ram is about 2.47 hrs ( Priority = Above normal)


Download Office 2006 Beta :
http://www.megaupload.com/?d=FAY2IIT3

Tested and Working


Size before compression: 450.157 Mb

Size after compression: 1.47 Mb

pada mulanya aku pun tak percaya. aku download & aku test sendiri. aku test pada 28 fail fonts di dalam satu folder dan aku compress. di bawah ni screenshot yang sempat aku capture semasa pengujian dibuat.


ini adalah contoh antaramuka GUI kgb yang mudah untuk digunakan. mula-mula klik button add file (bahagian files to compress) dan masukkan fail ataupun klik button add directory bagi folder yang mengandungi fail yang banyak. taipkan nama output bagi fail pada bahagian archive. pilih archive format : kgb. masukkan password pada bahagian password, kalau tak nak pun takpe, disyorkan letak password pada fail yang terlalu peribadi. pada bahagian compression level pilih la yang mana sesuai. aku pilih extreme je, kalau pilih maximum pun boleh tapi memakan masa yang terlalu lama baiii - jenuh la menunggu. selesai klik next.


sebelum meneruskan proses kompress, keluar msg warning seperti di atas, nah amik kau!!!. 75% beb, bayangkan. pc yang pakai processor lama & memori rendah gerenti kejung punya. pc aku pun kejung jugak, almaklumlah tengah online yahoo messenger, torrent, mirc, firefox blablabla. seelok-eloknya offkan program-program lain sebelum melakukan proses ini.


beginilah antaramuka semasa kompress fail. kat bawah tu korang boleh tengok informasinya. masa ni la pc ko akan kejung, jangan bukak apa-apa program, tunggu je, pegi la berak ke, makan ke, tido ke dulu. nak tunggu ade la 2-3 jam. sebenarnya masa kompress ni bergantung pada saiz fail sumber dan spesifikasi komputer kita. lagi power lagi cepat.

masa tengah kompress tu aku sempat gak tengok dekat windows task manager, nak tengok memori dia amik berapa. dan itu lah hasilnya, memang makan kaw-kawnya menatang nie!


jeng! jeng! jeng!. inilah hasilnya selepas selesai kompress fail. mengambil masa 4 jam! wakakaka. gile! bayangkan kompress fail sebesar 1.1MB selama 4 jam!. itu aku belum terai amik compression level : maximum. kalau tak mau 5-6jam. mampos!!


aku cuba membuat perbandingan. antara kgb, winrar, dan winzip. gambar kat atas tu adalah bukti ujian yang aku telah buat. format rar, compression level : maximum manakala format zip, compression level : maximum(PPMd). dan hasilnya selepas kompres, saiz fail kgb = 340KB winrar=442KB dan winzip=419KB. pemenang? : kgb archiver tetapi kekurangannya mengambil masa terlalu lama berbanding winzip yang mengambil masa tak sampai seminit!. tthehehe...


walaubagaimanapun, kita hanya menunggu kemuncul kgb archiver versi terbaru. mungkin proses untuk kompress file semakin cepat dan saiz akan menjadi kecil.. tunggu.. sila lawati : +http://www.icpnet.pl/~tomekpawlak/kgb/?lang=en untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang perisian ini. sekian trima kasey. chow

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home