ISA : Ikut Suka Aku!

Ahad, Mac 05, 2006

Sudah Jatuh Di Timpa Tangga.

assalamualaikum & salam sejahtera...

tak sesiapa pun yang menduga bila sesuatu benda tu nak rosak. masa pakai ok je, tak ade signal yang menunjukkan nak rosak. walaupun kita dah jaga dengan elok, seperti errr menjaga baby dari di gigit nyamuk, tapi kalau nak rosak tetap rosak gak. ini lah yang orang kata nasib. nasib malang!

seperti hardisk lama aku nih, maxtor diamond max plus 9 80GB chip pada board tersebut telah terbakar. aku tak pasti dimana silapnya, sehinggakan meletup cam gini. kes ni terjadi bila aku ambik hardisk aku ni bawa masuk ke pc member aku untuk tujuan transfer data. nak transfer mp3 lah konon. on je komputer, aku nampak seperti cahaya LED di bawah hardisk aku tuh, aku dah gabra gile. tiba-tiba bau hangit aku terus off plug. tengok-tengok chip dah terbakar daa, terai on lagi sekali hardisk dah tak detect kat BIOS.

bagai nak gila aku dibuatnya. dekat 2-3 minggu gak la aku termenung cam kena angau. aku hampir-hampir nak tangguh semester. sakit otak!!!. pc ni diibaratkan cam nyawa aku gak, takde dia takbley idup. segala reta aku yg kumpul selama ni ada dalam tu. bukan senang mau cari bahan-bahan tu balik. nak beli hardisk baru bukan satu masalah yang besar, duit boleh cari tapi kalau data yang hilang mana mau cari ganti?. nota-nota yang aku buat, projek, assigment yang aku simpan dalam tu hancur. begitu lah hatiku hancur. mengapalah tuhan menguji aku sedemikian rupa. aku terpaksa redha. buat-buat tak gheti walaupun hati ni sukar nak terima.

tujuan aku menulis ni pun hanya sekadar nak berkongsi cerita, nak berkongsi pengalaman. kepada korang yang nak bertukar data atau bahan dari hardisk, aku cadangkan tak payah pakai cara cabut hardisk ni. sebab takut jadi cam aku ni, nyesal tak sudah. nak buat sesuatu kena pikir panjang. kalau benda dah jadi tak de guna nak menyesal. padahal aku ada burner tapi tak nak guna. kalau aku burn je kan senang. tapi aku ade pikir gak kalau fail mp3 pun dah sampai 30GB, berapa keping mau pakai cd? silap-silap kiok burner aku!

kepada pembaca sekalian, kalau korang boleh bikin atau tahu tempat di mana aku boleh baiki hardisk ni sila la beri komen skit. aku dah jumpa kedai data recovery atas lowyat tu, tapi mahal sangat, dia nak rm800. kalau rm800 ni buleh beli 2 biji hardisk 200GB itu pun ade baki lagi.

cara kedua ialah, cara menukar board hardisk tu. syaratnya mestilah hardisk tu sama jenis. ini aku kasi model : maxtor diamond max plus 9 80GB ATA/133 (6Y080L0). kalau korang ada hardisk jenis ni yang second hand ke atau yang dah rosak (bad sector - tapi masih detect dlm BIOS) boleh lah tinggal no contact kat bahagian komen tu ataupun kalau korang rajin telefon 09 7489934 atau email ke puercoswarATgmailDOTcom

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home