ISA : Ikut Suka Aku!

Khamis, April 19, 2007

Mesej Rahsia

Selamat bertemu kembali dalam ruangan mari belajar. Hehehe.. Bukan apa tangan ni gatal, lama tak menaip. Dah lama tak usha blog, sapa lagi nak usha kalau bukan tuan die sendiri ye tak? Hehe.. Hari ni dengan kerajinan (buang tabiat pukol 3 pagi tetiba je rajin) aku ingin up satu turorial yang agak menarik, iaitu "Mesej Rahsia" a.k.a "Meseh Rahsio".

Benda ni bukan proses enkripsi/dekripsi (encryption/decryption) tapi mesej yang kita tulis tu akan jadi tak nampak (hidden), hanya tuan dia saje yang nampak. Senang je nak buat dengan menggunakan notepad.

Aku kasi sedikit maklumat berserta gambo sekali (kalau rabun klik imej akan diperbesarkan), dan sekiranya ade ape-ape masalah boleh contact gua di Yahoo Messenger ( kibosh.kismet [at] yahoo [dot] com ).

Langkah-Langkah


1. Pergi ke "Start Menu" > "Run"




2. Kemudian taip "cmd"




3. OK sekarang pergi ke command prompt. Biasanya dia akan keluar C:\Documents and Settings\[NAMA AKAUN]> Contoh: C:\Documents and Settings\Newbie> . Skang ni kita taip "cd my documents" untuk memasuki folder my documents (sebab kita nak taruk file tu dalam my documents).




4. Jika nak tau sudah berjaya masuk ke folder "My Documents" hasilnya adalah seperti di atas ini. Jika sebaliknya, cuba check ejaan atau tersilap semasa menaip.




5. Seterusnya, untuk membuat satu notepad rahsia korang buleh taip seperti ini. Contoh : notepad "NAMAFAIL.TXT:HIDDEN.TXT" atau "NAMAFAIL.TXT:PUKIMAK.SHIBAII" pun boleh asalkan korang kena ingatlah nama fail tu betul-betul, tak ingat gerenti tak boleh buka.

So aku nak buat satu fail notepad yang bernama "SAYANG.TXT" maka aku taip : notepad SAYANG.TXT:HIDDEN.TXT dan kemudian macam biasa tekan ENTER.




6. Kemudian keluar la seketul notepad. Klik "Yes" untuk membuat sebuah fail notepad (TXT).




7. Aaa skang taip la apa pun yang ingin di taip. Nih haa contoh seperti kat atas ni.




8. Dah selesai taip, save le ape lagik.




9. Ok sekarang dah siap dah.. Tak caye cuba buka "My Documents" , buka fail yang korang buat tadi, dan lihat hasilnya. Tulisan tu ada tapi tak nampak. Walaupun anda buka fail tu, dan tulis apa-apa sekalipun (overwrite), mesej asal takkan terjejas, dont worry.




10. Skang, cara untuk membuka kembali fail notepad dan membaca mesej rahsia tu balik, pergi ke command prompt dan taipkan : notepad SAYANG.TXT:HIDDEN.TXT




11. Caaaannnggg... dah nampak balik kan? Good Luck!!

0 Comments:

Catat Ulasan

<< Home